АСОЦІАЦІЇ
Асоціації – це один із способів запам'ятовування матеріалу. Адже часто буває так, що, побачивши один предмет, ми згадуємо і про інше. Тоді ми говоримо, що другий предмет асоціюється у нас у свідомості з першим. Дитині легше пояснити це на наочному прикладі.
Візьміть 4 картинки (наприклад, серце, годинники, сніжинка, блискавка) і розкладіть їх перед дитиною.
Завдання сформулюйте так: «Я буду читати тобі слово, а ти вибери і покажи мені одну з картинок, зображення на якій пов'язано, тобто асоціюється, з названим словом».
Слова: зима, любов, час, гроза.
Після виконання завдання запитайте дитину про те, за яким принципом вона вибирала картинки, і поясніть їй, що вона зробила цей вибір завдяки асоціаціям. Далі можна переходити до самостійного виконання вправ.
Варіант 1
Завдання полягає в тому, щоб вибудувати до предмета ряд асоціацій. Вправа може виконуватися як індивідуально, так і в групі, як в усній, так і в письмовій формі. Спочатку запропонуйте придумати ряд асоціацій до тих слів, на прикладі яких ви пояснювали це поняття, щоб показати, що зима асоціюється не лише зі сніжинкою. А потім запропонуйте й інші слова.
чайник – вода, чашка, кухня, мама, сніданок, тепло;
кішка –
аптека –
ліс –
парта –
волосся –
ложка –
газета –
кішка –
аптека –
ліс –
парта –
волосся –
ложка –
газета –
Варіант 2
Для дитини складніше сприймати і запам'ятовувати абстрактні поняття. Тому в цьому варіанті вправи ми пропонуємо підбирати до абстрактних понять асоціації з конкретними предметами і прикладами. Складіть асоціативні ряди до наступних слів:
спорт – стадіон, телевізор, футбол, м'яч, скакалка, урок фізкультури;
дружба –
успіх –
гумор –
радість –
брехня –
погода –
дружба –
успіх –
гумор –
радість –
брехня –
погода –
МАЛЮЄМО СХЕМУ
Для заняття підготуйте речення, невеликі тексти, аркуш паперу, олівець.
Малювання схем – один із способів логічного запам'ятовування, якому обов'язково потрібно навчити дитину. Поясніть, що схематичний малюнок – це найпростіший начерк, який може бути зрозумілий тільки автору. Спочатку потрібно показати дитині, як робиться схематичний малюнок до одного речення. Наведемо приклади, використовуючи які можна навчити дитину схематично відображати зміст речення (всі схеми приблизні, можуть бути й інші).
При дорозі росте велике дерево. Хлопчик катається на лижах.
Спочатку виконуйте вправу разом з дитиною. Коли вона зрозуміє суть завдання, попросіть її зробити схему до речення самостійно. Потім запропонуйте скласти схему для двох речень.
Небо затягнуло чорними хмарами. Незабаром почався сильний дощ.
Коли навичка малювати схеми буде відпрацьована на одному-двох реченнях, можна переходити до невеликих текстів. Мета вправи – прослухавши текст, схематично замалювати його основний зміст. Потім, скориставшись схемою, переказати текст. Краще, якщо переказувати текст дитина буде через деякий час, через 30 – 40 хвилин. Тоді буде зрозуміло, що схема допомагає і зберегти інформацію в пам'яті, і відтворити її.
Варіант 1
МЕТЕЛИК-КРАСУНЧИК
Був літній день, сонце припікало все сильніше. Метелик-красунчик розправив свої яскраві крильця і підставив їх сонячним променям. Він весело пурхав з квітки на квітку і радісно наспівував: «О, як чудово! О, як прекрасно!»
Раптом здійнявся вітер, щось гримнуло вдалині, і небо почало затягуватися хмарами. Метелик залепетав: «Ой, зараз почнеться дощ! Він намочить мої красиві крила!» Квіточки хором відповіли йому: «Не бійся, ми сховаємо тебе під нашими пелюстками».
Раптом здійнявся вітер, щось гримнуло вдалині, і небо почало затягуватися хмарами. Метелик залепетав: «Ой, зараз почнеться дощ! Він намочить мої красиві крила!» Квіточки хором відповіли йому: «Не бійся, ми сховаємо тебе під нашими пелюстками».
Варіант 2
ПЕРЕТВОРЕННЯ СНІЖИНОК
Взимку під час снігопаду сніжинки летять дружно, пританцьовуючи і кружляючи, особливо, якщо дме вітер. Падаючи на землю, вони перетворюються в замети і так лежать всю зиму, укутуючи все навколо білим покривалом. І тільки навесні, коли починає сильно пригрівати сонце, сніжинки тануть, перетворюючись на водні потоки.
Немає коментарів:
Дописати коментар